Last month, it was reported in the news that Singapore Airlines (SIA) was in talks with Tata Group to bid for the loss-making India’s national carrier, Air India. The Tata Group is SIA’s joint venture partner in the full-service airline Vistara in India.

In its latest quarterly report, Air India incurred a net loss of about Rs2,570 crore (S$465 million) in the first quarter of 2020-21 as compared to a net loss of Rs785 crore (S$142 million) in the corresponding period a year ago.

“Air India Limited has been suffering continuous losses. The COVID-19 pandemic along with its related impact on aviation industry has further worsened the financial position of the company,” Indian Civil Aviation Minister Hardeep Singh Puri has admitted.

Presently, Air India is sitting on a debt of Rs58,000 crore (S$10.5 billion).

An airline analyst commented, “The acquisition of Air India by Vistara could result in a substantial outlay of funds and assumption of risk by the shareholders of Vistara. SIA and Temasek would have to evaluate whether they are willing to make an investment and assume risk of such high magnitude, especially in times when there is a huge slump in the civil aviation space.”

SIA not part of Air India bid in initial stages

However, on Monday (14 Dec), Indian media Business Standard reported that the Tata Group would bid for Air India alone for now.

Quoting inside sources, Business Standard reported, “Singapore Airlines (SIA), with which Tata Sons operates full-service airline Vistara, will not be part of the bid in the initial stages.”

“Tata Sons did not comment on the issue. A spokesperson of SIA also refused to comment on future investment opportunities,” it added.

Varun Ginodia, an analyst with Ambit Capital, commented on the deal, “The likely acquisition of Air India by the Tata group is positive in the long run as it paves way for consolidation.”

“The Tatas may eventually have three wings — a low-cost carrier (by merging Air India Express and AirAsia India), a full-service carrier (by merging Vistara and Air India) and ground handling services. Of course, before this, the Tatas will have to simplify the complex structures with its partners in its existing airlines,” he added. Needless to say, that is the big if in the equation.

Meanwhile, unconfirmed reports have said Tata’s bid is said to have been submitted through AirAsia India and not Vistara, in which SIA has 49% stake.

If Tata successfully acquires Air India and runs it outside of Vistara, it will become a competitor of Vistara and damage SIA’s interests. If Tata later injects Air India into Vistara as a combined full-service carrier, SIA’s stake in Vistara will be significantly reduced.

Either way, SIA is most likely to be on the losing end.

 

Subscribe
Notify of
4 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
You May Also Like

国庆献词承诺打造负担得起生活 遭网民批与社会脱节

在今年国庆日,总理李显龙于兀兰海军部村庄,致国庆献词。根据8频道新闻报导,李总理以英语发表演说,表示国家经济成长维持在3至3.5巴仙,政府也一直致力优化住房、医疗保健和教育等重要政策,提升国人生活素质,加强社会安全网和强化社会凝聚力。 “每年8月9日,我们都会庆祝新加坡取得的成就,并誓愿团结一致。从独立到现今,53年新加坡克服万难,取得成功。” 他说,新加坡充满活力、繁荣昌盛,经济稳步成长、生产力提高,国人收入也有所增加,比世界许多国家来得好。 不过,李显龙指出,国际局势充满变数,例如世界两大经济体贸易关系恶化,将影响我国经济成长;朝鲜半岛局势、无核化也有许多待克服挑战。 他也提及,新加坡作为亚细安轮值主席国,将继续加深与他国包括马来西亚和印尼的合作。马国在5月大选产生新政府,两国将在互惠互利、互相尊重的基础上,和马国维持良好关系。 李显龙说,兀兰海军部村庄乃是创新组屋区,是为特别乐龄人士涉及,这里许多设施包括超市、医疗中心、社区花园、托儿所和熟食中心,这里的组屋都安装了扶手和防滑砖设备,让乐龄人士住得安心。 描绘幸福晚年生活 他尝试描绘当地居民的生活:这里当了祖父母的年长者,孩子就住在附近,孙子每天早上由父母送到这里的托儿所,再由祖父母接他们回家。 “老人家可以和朋友们一起打打太极拳、到社区花园种种花,到医疗中心做定期检查。祖父母带着放学后的孙子到熟食中心用餐、到游乐场玩耍。”如果下雨,孩子能到又该社区广场玩乐获上楼到祖父母家午睡。傍晚家长下班后,到附近平价超市(Fairprice)购物,再到父母家用餐。 李显龙说,在海军部村庄,教育、 医疗保健和住屋政策相辅相成,为居民提供完善服务。有设施良好的托儿所;医疗中心提供优质和负担得起医疗服务。 “为了缓解国人对医药费的担忧,我们推出终身健保计划(MediShield…

吴作栋愿广纳建言 网民续追问部长高薪正当性

“部长薪资不足”论,在新加坡群众中激起千层浪,荣誉国务资政吴作栋昨日(8月8日)在其脸书贴文,针对近几日的热议作出回应。 他说,其言论在民间引起争论,但他仍看见一丝希望,那就是国民关心他们的国家,都很重视领袖的诚信和言行表现。 他声明,近期在网络流传的音频经过剪接,由于不是完整内容,故此扭曲了他的原意。对此,他还附上先前由本社刊登的完整逐字稿,希望读者花些时间好好阅读原文,以兹澄清。(中文版可参考此前翻译) 他表示,从未指涉在任何收入阶层的新加坡公民是平庸(mediocre)的,“与他共事者都知道我心系百姓,这正是我从政的目的。” 他说,当过14年总理,带领新加坡繁荣进步乃心头大事,而领导才能就是关键。 “在危难时刻,我毫不怀疑会有国民站出来赴国难,而金钱绝不是他们的考量。” 但是在和平繁荣时期,没有国敌当前,为此大家较关注个人抱负、自由、隐私和生活方式。 吴作栋说,在此争议中,感谢很多国民踊跃向他表达看法,他说,他告诉一名海外医学系学生,薪资绝不是委任部长的首要考量。人格、态度积极、诚信、无私、务实才干、竞争力和实际表现等,才是主要审核准则。 至于首四项则可起到否决性因素。然而,人才的竞争力和表现,都会反映在其个人身价上(美国人称为薪资)。 一分钱,一分货 吴作栋认为,有关学生也许被其言论说服,也主动表示有意加入医疗保障协会。 吴作栋说,从买榴梿、衣服、球员到国防武器,新加坡人都深明,好品质产品和服务都要花钱。…

部长高薪论 令开国元勋后代感羞辱

已故建国元勋E W巴克(Edmund William Barker)的女儿,吉莲巴克,忆起父亲过去接受了比原本薪资还低的薪水,但是并没有抱怨,反之鞠躬尽瘁,为国家未来奠下扎实基础。 针对荣誉国务资政提及部长薪资过低,招来的可能都是非常庸俗之才。吉莲的丈夫汉奥利对此在脸书留言,称其妻子吉莲忆述,父亲在巴克1963年入阁,还接受了70-80巴仙的减薪,即便如此对服务人民也无怨无悔。 “要求财,应离开政界” “他(EW巴克)率领委员会起草新加坡宪法,并且撰写马新分家法律文书,在不同时期统领五个部门,也是全球任职最久的律法部长,从政期间做出了许多贡献,包括组屋计划、推动体育项目、填土工程和解决武吉知马水患等。 对于酬劳低只能吸引庸俗之人的说法,令我妻子感到冒犯。形同羞辱建国元勋。他们即使领着低酬劳,“前人种树,后人乘凉”,他们的付出为国家未来成就奠下扎实基础。 如果他们想为高薪找理由,那么有更好的良才可选择,才不至于显得羞辱选民智慧。但是公共服务的理念呢?如果你只为财,那么就到外面赚钱去,政府应该是为服务人民的。” 有着欧亚裔血统的EW 巴克,是国人熟知的“平民部长”,在1963年当选新加坡立法议会东陵区议员,在政界服务了25年。 另一方面,新加坡时评网站Wake…

会员投诉退休存款计划领取年限太长 政府称检讨工作预计年底完成

由于接收到公积金成员的投诉,表示退休存款计划95岁的最高领取年限太长,政府将探讨会员领取入息的年限,检讨工作最迟在今年底完成。 据《今日报》报导,人力部在周一(7日)针对议员胡美霞的质询回应,表示人力部与公积金局正在检讨退休存款计划(Retirement Sum Scheme,简称RSS)的入息发放,预计审查工作将在今年年底完成,结果会再公布。 退休存款计划一直以来都是1958年以前出生的公积金成员的主要退休支出。考虑到退休户头的基准利率是4巴仙,该计划旨在向会员在未来20年期间,每月领入戏或直至退休账户余额用尽。 人力部指出,由于预期寿命的延长,也增加了成员的风险,可能会出现超支的现象。 “2018年,一半以上的65岁新加坡居民将可能延长寿命至85岁以上,五分之一的居民更是上升至95岁。” 因此,人力部表示,政府分别于2008年和2016年推出了额外利息。 而公积金局也指出,若在普通账户、特别账户、医疗储蓄账户与退休账户共首批达6万元的成员,将会在每年额外获得一个百分点的利息。至于55岁以上的成员,首批达3万元以上,将可以获得每年额外的一个百分点利息。 人力部表示,该措施将可延长支付期限逾20年,同时也降低了民众老年储蓄耗尽的可能。 “即使延长了期限,公积金局也能确保退休存款计划不会超出95岁。” 然而,人力部也证实确实受到成员的反馈,认为支付期限长达95岁太长了。对此,人力部也正在解决问题。…