On 11 May 2018, the Attorney-General’s Chambers of Singapore (AGC) charged Jolovan Wham and John Tan with “scandalising the judiciary”.

Wham, a human rights activist, was charged for his Facebook post on 27 April 2018 stating that “Malaysia’s judges are more independent than Singapore’s for cases with political implications.”

Tan, a senior member of opposition party – the Singapore Democratic Party – faced the same charge for stating on his Facebook page that Wham’s prosecution “only confirms that what he said is true.”

The charges are the first of their kind under the Administration of Justice (Protection) Act, which came into effect in October 2017. Amnesty International previously expressed concern that the Act would be used to arrest, prosecute and punish people for peacefully criticising the courts or the administration of justice in Singapore, under the guise of protecting the judicial system.

Responding to the convictions of activist Jolovan Wham and opposition politician John Tan by the High Court on charges of “scandalising the judiciary”, Rachel Chhoa-Howard, Amnesty International’s Singapore Researcher said: Jolovan Wham and John Tan criticised the Singapore courts for not being sufficiently independent. Such criticism falls squarely within their rights to freedom of expression and should not be criminalised. This first prosecution under the Administration of Justice Act is exactly the type of politically motivated use of the law which observers warned against.

This is a very concerning escalation in authorities’ crackdown on freedom of expression and other human rights – even by this government’s standards. These convictions should be quashed immediately.”

A separate hearing for sentencing will be scheduled. The Act imposes fines of up to SGD100,000 and/or imprisonment for up to three years.

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
You May Also Like

从行动党铁粉到人民之声 毕博渊道来从政路

新加坡人民之声党成员毕博渊(brad Bowyer),日前接受本社采访,谈及他早年如何参与行动党,而后为何又失望退出,走上截然不同的道路。 毕博渊在1985年来到新加坡,曾在英华初级学院(ACJC)就读。为了实现当特种部队的梦想,他曾返回英国受训,但很快就因为受伤而放弃这个念头。 他在1991年返回新加坡并在此定居。热爱演艺的毕博渊,在六岁开始就在舞台表演,此事他参与本地剧场,之后兴趣还延伸到动漫和艺术创作,以及电视制作。 他表示曾涉猎电影和电视制作、教学或担任顾问。甚至曾几次开办自己的影像制作业务。近期他涉足的特效公司至今都运转良好。可惜他因为健康原因而必须离开,专心养病。 为了早日康复,毕博渊去年一整年都在休假,不过自去年10月开始,他为投入政治工作做准备,积极在脸书发帖、做文章和研究社会政治课题等。 2011年后加入行动党 毕博渊虽然是林鼎创办的人民之声党成员,但是毕博渊最早踏足政治,却是从人民行动党开始的。 他解释,2011年大选后,发现社会存在许多问题,便和妻子讨论,希望可以做点什么。“当时想从内部着手,看看我能为改善事物做什么,这是我踏足政治的原因,也加入了行动党。” 毕博渊从志愿者做起,参与了许多借接见活动(MPS)。他负责聆听选民问题,依据与课题相关的部门起草公函,再交给议员过目。 之后,毕博渊在大选时被调到中区社区发展理事会。“我还被推举为支部候选人…当时我也参与协调全国对话会,在行动党总部和不同的公民群体讨论,整理他们的想法后提呈最终报告。” 当询及离开行动党的主要原因,毕博渊表示有两个。其一是新加坡成为跨太平洋伙伴(TPP),他认为此举形同“典当国家”;其二则是总统遴选制,哈莉玛还没当总统,国会中的议员就拿“总统女士”称呼来开玩笑。…

Minister of Manpower: Total employment rose by 19,500 in 23 key industries from 2015 to 2018

On 6 January (Monday), The Minister of State for Manpower, Zaqy Mohamad…

人力部公布劳动率生产数据 10年来首次出现下滑迹象

新加坡的劳动生产率在10年来,首次出现下滑的迹象,经济学家认为其经济结构与生产率仍有待观察。 人力部在昨日(12日)《2019年劳动力市场发展声明》中,公布了劳动率生产率数据,2019年经济增长也是自2009年以来达到最低水平,其中也反映在强劲的就业率与经济增长放缓。 自2010年开始,其实际工时的实际增值首次出现负数,即下降1.5巴仙。然而,若以每位工人的实际增值衡量,其数字下降了0.8巴仙,与自2009年全球金融危机期间出现负面数据的情况相似。 虽然2019年建筑业有所改善,但制造业和服务业的生产率却一直处于下滑的状态。 华侨银行研究和策略负责人Selena Ling表示,在目前的劳动市场上,企业会比较保守,不会经常招聘或随意解雇员工。 她解释,生产率逐年波动原因与经济增长有关,其结构性问题也是可能导致生产率进一步下降。 金英证券资深经济学家蔡学敏认为,尽管公布最新数据也无法断定在过去十年,政府一直在推动的劳动生产率是成功或失败。 星展集團研究部資深經濟學家謝光威则持有不同意见,认为中位数收入增长,是衡量我们在重组方面是否取得成功的指标,因为最终目的就是为了新加坡人的收入能够提高。

梁实轩反诉总理滥用法庭程序 李显扬成辩护基金捐助者之一

反将一军!早前被总理李显龙提控的知名时评人暨财务顾问梁实轩,反诉总理滥用法庭程序,并向总理索讨“名誉损害”的赔偿。 梁实轩的代表律师是林鼎,后者在昨日于脸书证实此消息,表示在了解来龙去脉后,毫不犹豫、并很乐意地受理梁实轩一案。 “作为律师,我的职责应是在法庭伸张正义,我期待在审讯中盘问李显龙。” 他认为,梁实轩并未刻意挑起争执,惟后者已为言论自由孜孜不倦奋斗20载。 林鼎脸书也附上以其律师楼Carson Laws Chamber名义发出的文告,文告中称梁实轩认为总理是在滥用司法程序,“我们的客户要求法庭检视有关诽谤提告,是否试图在马国前首相纳吉的审讯和我国大选之前,抑制言论自由。” 梁实轩因为分享了含诽谤内容的文章,而遭总理提告。 获李显扬捐助辩护基金 另一方面,《网络公民》询问梁实轩是否有意发起募捐,后者表示已有许多有人表示愿意捐助支援他的官司辩护费用。 梁实轩表示,希望能动员一万人,一人一元捐助其官司费。即便一万元仍不敷,但梁实轩认为此举主旨在于,让那些部长知道,他们领取高薪可不是用来随意提告百姓诽谤的。 “要让国人和他们的后代,免除被提告的恐惧,让他们得以行使言论自由的权益。”…