Source : Shutterstock.

Health Minister Subramaniam Sathasivam confirmed at a press conference on Thursday (1 September) that a woman living in Malaysia has been tested positive for the virus following a three-day visit to neighbouring Singapore on 19 August, making it the first confirmed case of Zika-infection for Malaysia.

The 58-year-old woman is a financial consultant working in Kelana Jaya, Selangor. She visited Singapore with his husband by bus on 19 August. She stayed there for three days.

The Health Minister said that the 58-year-old woman had shown signs of a rash and fever on 28 August and sought medical treatment. The virus was discovered in her urine sample on 31 August. The woman is recovering in Sungai Buloh Hospital and should be discharged in a day or two.

Datuk Seri Subramaniam stated that the patient’s daughter, who lives in Paya Lebar in Singapore, had also been infected with the virus and she had not returned to Malaysia. She is among five Malaysians working in Singapore who are infected.

He said they have already intensified vector control activities in Taman Botani in Klang, where the infected woman’s home is located.

Datuk Seri Subramaniam said, “We are carrying out control measures against Aedes mosquitoes near the woman’s home to prevent the spread of the virus. We’ve increased fogging in her neighbourhood, covering a 400-m radius around her house.”

He also urged residents to allow officers dispatched to the area to enter their homes and carry out fogging and larvicidal spraying.

Vehicles, including cars, buses and lorries using the Bangunan Sultan Iskandar CIQ Complex and Sultan Abu Bakar CIQ Complex are required to have aerosol sprays in their vehicles to prevent mosquitoes from being brought in, Datuk Seri Subramaniam said.

On 31 August, State Health and Environment Committee Chairman Ayub Rahmat stated that people who are travelling from Singapore to Johor Bahru will need to go through checks by thermal scanners, and those with a body temperature above 37 degrees Celsius may not be allowed from entering the country.

 

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
You May Also Like

四年来第三起骚乱 男童收容所七少年被捕

据《海峡时报》报导,由社会及家庭发展部管理的新加坡男童收容所,再传骚乱事件,有七名少年被捕,所幸事故中未有人受伤。 本月10日晚上,有少年在收容所内闹事,蓄意破坏、把物品丢出房间等,制造混乱。局势在两小时后才平复下来。 而被捕的少年,年龄介于12-19岁,据了解事故起因仍在调查中。 这也是四年来该收容所发生的第三次骚乱事件。2016年9月,有26名成员以非法集会名义下被警方逮捕,他们涉及把家具从窗户丢出去、砸坏灯管和试图逃跑。 去年9月,11名少年也因为参与骚乱被逮捕,年龄介于14岁至17岁。他们涉及袭击指挥官、助理经理和辅警,打坏家具等, 随后警察赶来,甚至动员约50名警员,全副武装以防暴装备严正以待。 在上月21日的审讯,检控官指,当警察到来时,这些少年还大声唱歌等警察逮捕。其中有三名17岁少年前日在法庭承认参与一项纠众闹事,以及两项破坏公物罪名。 而在昨日的法庭审讯,有两名17岁少年被判接受改造训练一年,这意味着他们需要接受严格培训,包括步操和辅导等,法官认为他们罔顾他人和造成破坏,理应接受“严厉惩处”。

McDonald’s Singapore extends closure until further notice amid COVID-19 outbreak

McDonald’s Singapore announced on Facebook today (30 April) that it will extend…

林鼎挑战王瑞杰一对一直播辩论 公积金、就业和国家经济问题

人民之声党领袖林鼎对副总理王瑞杰下战书,挑战后者进行一对一直播辩论,针对新加坡的经济、就业和公积金等议题阐明立场。 “我们诚邀“新税先生”王瑞杰,来一场直播辩论,请他来说说为何行动党一再以中美贸易战,当作国家经济陷入糟糕情况的借口?” 他也指出,从2008年至去年,即便会员人数增长25巴仙,但20-25岁的公积金会员减少了三巴仙,这也显示在行动党政府领导下的隐忧,即未能为年轻人创造足够的就业机会,他们面对失业问题。 他说,透过辩论,年轻人可以去判断,自2015年担任财长至今,以及被视为总理接班人的王瑞杰,能不能应许他们一个更好的将来。 “当然,在直播中王瑞杰还能解释,为何不能揭露淡马锡和政府投资公司高管的薪资?反观其他国家如挪威和纽西兰的主权基金高管,做到透明和问责都未成问题。” 针对王瑞杰和贸工部长陈振声,在上周六指行动党政府认真看待“施政”,且在来届大选哪个政党有更好的政策引领新加坡前进,就能见真章,林鼎在脸书对王瑞杰下战书。 当时,王瑞杰和陈振声,表示不同意陈清木的“透明度削弱论”,指他一方面谴责执政党不够透明,一方面又批评政府在国会上辩论欧思礼路,自相矛盾。 王瑞杰也指出,国人多年来对行动党寄予信任,因为该党成功让国人有更好的生活素质。 “我们需要专注在主要挑战,我们为长远着想和及早处理问题的能力是关键,”他指新加坡正面对地缘政治和经济结果改变,执政党不会因这些政治论述而分散注意力,而是和国人携手合作应对当前挑战。 至于陈振声则辩称,如果国人有获得妥善照顾,国人自会清楚知道该信任哪个政党,所以应该专注在和国人切身相关的议题,例如就业和经济。

马国部长议员公布财产 工程部长月收入最高 逾3.5万新元

马来西亚反贪污委员会,今日在官网公布希盟政府内阁部长和国会议员的收入。其中,每月收入最高者为工程部长巴鲁比安,达到10万8056令吉(约3万5685新元),其次就是财政部长林冠英(2万8544元)。 首相敦马则位居第四,即7万5861令吉(约2万5052元)。假设有第十三个月花红,预计其年收入可高达32万5676元。另外,副首相阿兹莎的月收入为5万9048令吉(约1万9500新元)。 马国反贪会声称,要求议员申报财产,旨在使政府领导更为透明,民众可查阅和得知政府公务员和议员的财产状况。 根据反贪会网站,目前已申报财产的希盟议员多达82人、有官职者多达40人,尚有13内阁成员未申报。 网站显示一些议员有申报配偶和孩子的收入,但所公佈的是有关议员的个人每月收入,并不包括他们家人的收入。 这些收入包括了有关国会议员的每月薪金、津贴和其他收入。 网站也注明由於存在技术问题,网站目前只显示总收入,而问题解决后,才能显示与財產所有权相关的更详细信息。 最低月入议员逾五千新元 月收入第二高的是財长林冠英,他也是峇眼国会议员和亚逸布爹州议员。第三名为贸消部长拿督斯里赛夫丁纳苏申,为7万7629令吉。 在所有已呈报財產的国会议员中,甲洞国会议员林立迎月收入最少,仅为1万5850令吉(约5千234新元)。 原本反贪会定于10月15日公布议员财产,不过为了给更多部长和议员有时间申报,才展延至今日才公布。 假设一名马国普通公务员月收入是3500令吉,加上一个月花红,年收入约为4万5500令吉。与收入最高的工程部长巴鲁比安140万4728令吉的年收入对比,薪资差距约为30倍。